Tazkirah Di Akhir Ramadhan…

Assalamualaikum dan Salam Akhir Ramadhan,

Kini sudah tiba masanya di akhir ramadhan, masa di mana para auliya’ dan solihin merasa begitu amat sedih dan hiba bagi meninggalkan bulan ramadhan. Bulan di mana rahmat dan maghfirah Tuhan begitu mencurah-curah dilimpahkan kepada para hambaNya. Bulan amalan kita digandakan dengan lipatan ganda, moga kita termasuk di dalam golongan yang berjaya. Amin. Ada beberapa perkara penting yang perlu kita berikan perhatian di akhir ramadhan ini.

Pertama, adakah kita sudah mencapai keampunan dari Allah SWT sepanjang bulan mulia ini? Ini kerana sebuah hadith Nabi SAW menyebut “ Aku didatangi oleh Malaikat Jibril dan ia berkata “Wahai Muhammad, barangsiapa yang mendapati ramadhan dan ia meninggalkannya tanpa memohon keampunan Allah (serta tidak memperolehinya) maka ia akan dimasukkan dalam api neraka serta Allah menjauhinya dari rahmatNya. Katakan ‘Amin’, Wahai Muhammad”. Maka kata Nabi SAW: Amin (Nabi turut mendoakan perkara tersebut)”. Inilah yang lebih utama kita risaukan daripada baju raya, kuih raya, kad raya, duit raya dan hantu raya. Sudahkah kita memohon keampunan Allah secara bersungguh-sungguh atau kita seolah-olah ‘sabotaj’ kepada Allah dengan buat ‘deekk’ atau ‘buat tak tahu’ sahaja di bulan ini. Sangat menyedihkan.

Kedua, di kala kita menyambut kehadiran syawal, janganlah berboros dan membazir di dalam menyambutnya. Sambutlah secara sederhana dan berhemah. Jangan begitu gembira seperti seolah-olah ‘‘banduan yang terlepas dari seksaan penjara @ cengkaman kezaliman ISA’’. Kita belum pasti mendapat kejayaan yang sebenarnya, apakah dosa kita terampun, apakah darjat kita ditingkatkan atau bagaimana dengan penghayatan kita terhadapa sistem pendidikan Universiti Ramadhan yang menjadikan Taqwa sebagai fokus pendidikannya.

Ketiga, bagaimanakah pula keadaan kita setelah Aidul Fitri ini? Apakah surau dan masjid akan kita hadiri lagi? Adakah Al-Quran akan kita tatapi lagi? Adakah solat-solat sunat akan kita kerjakan lagi? Ingatlah kata-kata Ulama’ terkenal, Dr. Yusuf Al Qaradhawi “ Sesiapa yang menyembah Ramadhan, maka ingatlah bahawa Ramadhan akan berlalu. Tetapi, siapa yang menyembah Allah, maka Ia Maha Kekal Hidup dan tidak akan mati”. Ayuh sahabat para pengunjung laman ku ini, kita bermuhasabah apakah kita penyembah Ramadhan atau kita Penyembah Allah yang Maha Kekal????.

Advertisements
Explore posts in the same categories: Tenangkan Minda

One Comment on “Tazkirah Di Akhir Ramadhan…”

  1. siti Says:

    mohon share. syukran


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: