Archive for August 13, 2009

Ujian Tuhan pelbagai rupa…

August 13, 2009

riyadhus solihin.
Pagi Ahad yang lalu saya menyampaikan kuliah subuh di Masjid Jumhuriyyah, Taman Dato’ Haron di PJS. Dalam kesibukan saya menjalani kehidupan sebagai tenaga pengajar di kolej, saya hanya mampu untuk membelek beberapa hadith sebagai bekal untuk menambah pengetahuan saya. Terasa sangat berbeza antara masa sebelum bekerja dengan selepas bekerja. Masa untuk mentela’ah ilmu kini sudah semakin sempit terasa. Ketika saya sedang meneliti beberapa hadith yang ada di dalam kitab Riyadus Solihin karya Al Imam an Nawawi rhm, saya terjumpa sebuah hadith yang sangat menarik perhatian saya. Lantas saya bertekad akan membacakan hadith tersebut sebagai perkongsian ilmu bersama para ahli jama’ah.

Sungguh kita sedari bahawa Allah menciptakan kita tentu sekali dengan matlamat dan tujuan yang jelas. Allah sama sekali tidak pernah menzalimi hamba-hambaNya. Dia telah menjelaskan kepada kita untuk apa kita diciptakanNya.

Saya mulakan kuliah dengan memperingatkan diri dengan firman Allah di dalam surah al-Mulk ayat ke dua yang bermaksud: “Allahlah yang telah menciptakan kematian dan kehidupan (untuk) menguji kamu siapakah yang paling baik amalannya”. Juga ayat ke dua surah Al Insaan: ” Kami ciptakan manusia itu dari nutfah (campuran air mani) untuk kami menguji mereka maka kami jadikan kepada mereka (alat) pendengaran dan penglihatan”.

Dengar dan lihat, dua natijah yang diperolehi dari nikmat telinga dan mata. Saya kira ia simbolik dari Tuhan kepada manusia bahawa ujian manusia yang paling hampir pada dirinya terletak pada dua perkara ini.

telinga

Dengar, ya dengar. Hasil dari penggunaan telinga menghasilkan pendengaran. simboliknya ialah manusia suka dan mahu suaranya di dengari. Mungkin juga suka agar namanya disebut-sebut dan dia rasa bangga bila namanya kedengaran di serata pelusuk bumi. Kerana itu juga bayi yang masih kecil menangis jika dia terasa tidak diperhati dan didengari, manusia menangis untuk menarik simpati dan pelbagai lagi dari kaedah dengar ini. Jelasnya, telinga dan dengar itu sebenarnya suatu ujian kepada manusia.

mata

‘Dari mata jatuh ke hati’. suatu ungkapan kata yang ada kebenarannya. dari suatu pandangan dari mata kita akan menyebabkan jiwa kita tak tenteram. Mata kalau terpandang sesuatu yang berkenan di hati, maka jiwa terasa tak senang hati. Mata melihat kesenangan orang, mula timbul rasa tak puas hati. mata lihat keindahan hak orang lain, keinginan memilikinya juga terdetik di hati. Mata melihat kerajaan negeri orang, hati mula dengki nak bawa lari. macam-macam lagi dari mata. Ya semuanya berpunca dari mata. Barangkali itu yang diingatkan Allah kepada kita setelah Dia sebut manusia akan diuji, lalu diberi mata dan telinga sebagai bahan terdekat untuk diuji.

bersambung…..

